Veel animo studenten toezichthouderspost IBG

Vijfenzeventig studenten hebben een gooi gedaan naar de post van toezichthouder bij beurzenverstrekker Informatie Beheer Groep. Studentenvakbond LSVb had de alternatieve sollicitatieprocedure in gang gezet.
Het wil niet vlotten met de door minister Hermans beloofde benoeming van een studentvertegenwoordiging in de Raad van Toezicht van de IBG. Daarom begon de LSVb een maand geleden zelf een sollicitatieprocedure. De functie is met een verdienste van 7500 euro per jaar en een belasting van enkele uren per week ‘zeer geschikt’ als bijbaan.
De vijfenzeventig schriftelijke reacties zijn aangeboden aan het ministerie van Onderwijs. Of ze op het stapeltje met geschikte kandidaten belanden, staat nog te bezien. Hermans is geen voorstander van een student in de Raad van Toezicht. De nieuwe toezichthouder moet het vertrouwen van studenten genieten en tegelijkertijd onafhankelijk zijn, aldus de bewindsman. (PH/HOP