Verruiming gebruik OV-kaart

De OV-kaart voor studenten geeft vanaf 1 januari 2003 meer faciliteiten. Minister Hermans en de openbaar-vervoerbedrijven zijn dat gisterenmiddag overeengekomen.
Belangrijkste verbetering is de verruiming van de toegestane reistijden op vrijdag. Tot nu toe moeten weekkaarthouders vóór 19 uur reizen, en weekendkaarthouders vanaf 19 uur. Daar komt meer spreiding in. Weekkaarthouders kunnen vanaf 1 januari de gehele vrijdag van hun OV-kaart gebruik maken, terwijl weekendkaarthouders op vrijdag al vanaf 12 uur ’s middags gratis kunnen reizen. De minister en de vervoersbedrijven hopen met die maatregel als extra voordeel te bereiken dat de piekdrukte in de avondspits op vrijdag afvlakt.
Een andere verbetering is de korting die met de kaart op treinreizen naar het buitenland (binnen Europa) kan worden verkregen. Voor 15 euro per jaar krijgt een student 25 procent korting op zijn internationale treinkaartje. Nog een verruiming: openbaar vervoer over water, zoals met veerboten, gaat onder de regeling vallen. En de korting voor samenreizen die de NS standaard biedt blijft gelden in combinatie met het gebruik van de OV-kaart.
De minister zegt dat bij de onderhandelingen heeft meegespeeld, dat onderzoek zal worden gedaan naar de optie collectieve OV-regelingen voor andere ‘doelgroepen binnen de overheid’ in te voeren. (FG)