‘Wandelend wetboek’ moet maar naar het hbo

Universitaire rechtenopleidingen draaien hun studenten de duimschroeven aan. Academische vorming komt voorop te staan. Wie rechten wil studeren door wetsteksten uit het hoofd te leren, moet voortaan maar naar het hbo.
De rechtenfaculteit aan de Universiteit Utrecht is het beu om als een makkelijke, veredelde hbo-opleiding door het leven te gaan. Zoveel werd duidelijk bij de presentatie van de plannen voor de nieuwe bacheloropleiding die volgend jaar van start gaat.
Rechtenstudenten in Utrecht zullen straks aan de staart worden getrokken. In kleinschalige werkgroepen moeten ze leren om casussen vanuit verschillende juridische disciplines te bekijken. Zo hoopt Utrecht kritische en zelfstandig denkende juristen te gaan afleveren, in plaats van wandelende wetboeken.
Ook in Leiden gaan de juristen in spe vanaf komend collegejaar in werkgroepverband aan de slag. Ze worden geacht zelfstandig hun informatie op te snorren in de biblotheek en internet. Dat is weer eens wat anders dan achteroverleunen tijdens het traditionele hoorcollege.
De faculteiten hebben weinig keus. Sinds de matige visitatie van 1997 zijn verbeteringen doorgevoerd, maar de kritiek houdt aan. Nu voelen ze in hun nek de hete adem van pure hbo-rechtenopleidingen. De Hogeschool ‘s-Hertogenbosch start zo’n opleiding in september. (PH/HOP)