Arme studenten bezuinigen op eten

De ‘arme student’ is een bijna spreekwoordelijk archetype. Een onderzoek van studentenbond ISO bevestigt dat beeld: veertig procent van de ondervraagden bezuinigt zelfs regelmatig op eten.
De bond ondervroeg 200 studenten van hogescholen en universiteiten over hun financiën. Gemiddeld gaven zij volgens het ISO maandelijks 217 euro meer uit dan het normbudget (427,24 euro) waarop het ministerie van onderwijs de hoogte van de studiefinanciering heeft gebaseerd.
Bezuinigen is dus een must. Dat doen studenten in de eerste plaats op kleding (82%), maar de helft zegt ook de uitgaven voor studieactiviteiten te beperken. Verreweg de meeste studenten proberen bovendien hun inkomen aan te vullen met bijbaantjes.

Voorzitter Jonathan Zondag van de studentenbond is geschrokken van de resultaten. Hij noemt het ‘schandalig’ dat studenten op primaire levensbehoeften als eten moeten beknibbelen. Volgens Zondag lijden de studieresultaten bovendien onder de tijd en energie die studenten noodgedwongen in bijbaantjes steken.
Het ISO wil dat de basisbeurs flink wordt verhoogd. Bovendien zou het gedeelte dat bestemd is voor levensonderhoud niet onder de prestatiebeurs moeten vallen. Nu moet een student zijn hele beurs nog terugbetalen als de resultaten tegenvallen. ‘Studenten zijn de enige bevolkingsgroep die geld voor brood en onderdak moeten terugbetalen als ze niet bepaalde prestaties behalen’, zegt Zondag.

Eerder dit jaar bleek uit een onderzoek van het Nijmeegse instituut IOWO al dat veel studenten onder de armoedegrens leven. (WvD/HOP)