Congres Academie voor ICT & Management over competentiegericht leren

‘Is competentie een leeg begrip?’ De Academie voor ICT en Management (AIM) organiseert op 19 juni aan de Lovensdijkstraat in Breda een congres over deze vraag.
De bijeenkomst gaat over het onderwijsmodel van de AIM, competentiegericht leren, waarbij niet alleen de kennis en vaardigheden maar ook de houding van studenten wordt beoordeeld. Het idee om het congres te organiseren is ontstaan na het verschijnen van een artikel in Impuls. Daarin zegt Klaas Westerhof, universitair hoofddocent aan de Rijksuniversiteit Groningen, competentie een leeg en overbodig begrip te vinden. ‘Attitudes zijn moeilijk meetbaar, eerst komt de kennis en dan pas de houding.’
Maya van den Heuvel, senior adviseur Bureau Innovatie en Kwaliteit van de Hogeschool
’s-Hertogenbosch, gaf in Impuls haar reactie op het artikel van Westerhof. Ze meent dat een (jong) volwassene niet alleen op zijn kennis en vaardigheden wil worden aangesproken, maar ook op zijn gedrag en handelen.
Beiden zullen op het congres hun mening verder toelichten. De doelstelling van de bijeenkomst is om vorm en bekendheid te geven aan het begrip competentiegericht leren. Volgens Jelle Alkema, docent AIM, is dat onbekend, onbemind en onbegrepen. Het forum wordt vooraf gegaan aan een discussie op internet. Op de site van de AIM zijn enkele artikelen geplaatst van voor- en tegenstanders van competentiegericht leren. (YE)