Geen beslaglegging op rekeningen van de Hogeschool Brabant

De Hogeschool van Utrecht heeft geen beslag laten leggen op rekeningen van de Hogeschool Brabant. Dat zegt een woordvoerder van de Utrechtse hogeschool in reactie op de berichtgeving in NRC-Handelsblad van gisterenavond. Wel heeft de Hogeschool van Utrecht beslag laten leggen op de rekeningen van het Bredase bedrijf Opleiding & Ontwikkeling (O&O), dat wordt beschouwd als de spin het het web van de ‘hbo-fraude’.
De Hogeschool van Utrecht wil in verband met de affaire een schadeclaim bij O&O leggen, en wil via een beslaglegging een voorgenomen opheffing van het omstreden bedrijf vóór zijn.
NRC-Handelsblad meldde gisteren, dat de Hogeschool van Utrecht ook beslag had laten leggen op ‘enkele rekeningen van de hogescholen van Amsterdam en Brabant’. Dat blijkt niet juist. Wel kunnen vorderingen die O&O op andere hogescholen heeft bij een beslaglegging in het geding zijn.
De beslaglegging raakt in ieder geval de Hogeschool van Amsterdam. O&O meent dat de Hogeschool van Amsterdam nog moet betalen voor geleverde diensten. Bovendien wil InterAct, de commerciële bv van de Hogeschool van Amsterdam, de levensvatbare activiteiten van O&O overnemen. De voorzitter van het College van Bestuur van de Hogeschool van Amsterdam, Rob Scheerens, noemde gisteren de actie van de Utrechtse collega-instelling ‘uitermate vervelend’, maar de overname zou niet in gevaar worden gebracht.
De Hogeschool Brabant is momenteel nog gelieerd aan InterAct via een joint venture van haar commerciële poot Hogeschool Brabant Bedrijfsopleidingen bv met de Amsterdamse bv. Per 1 september 2002 is die verbintenis opgezegd. (FG)