Hoger onderwijs wil lagere btw op digitaal lesmateriaal

Het btw-tarief op digitaal lesmateriaal moet omlaag. Dat schrijven de HBO-raad en de koepel van universiteiten VSNU samen met studentenbonden, bibliotheken en uitgevers in een brief aan demissionair onderwijsminister Hermans.
Nu staat er nog een btw-tarief van negentien procent op electronisch leermateriaal, terwijl op dezelfde materie in boekvorm slechts zes procent wordt geheven. ‘Dat is krom’, vindt een woordvoerder van de VSNU. ‘Als je van een boek een cd-rom brandt, moet er ineens dertien procent meer worden betaald.’

De digitalisering van het lesmateriaal is in volle gang en zal volgens de briefschrijvers in de komende jaren alleen maar toenemen. Dat is voor iedereen in het onderwijs nadelig. ‘Zonder extra financiering van het ministerie van Onderwijs gaat een hog hoger btw-tarief ten koste van investeringen en worden nieuwe ontwikkelingen zoals de vorming van een electronische leeromgevingen en kennisnetwerken ontmoedigd.’ Zo waarschuwen de briefschrijvers.
Om deze ‘ongewenste situatie’ te voorkomen willen VSNU, HBO-raad, Algemene Onderwijsbond, studentenbond ISO en vele anderen op korte termijn overleg met het ministerie. Of dat nog gaat lukken terwijl Hermans minister is, is twijfelachtig.
Ook is het de vraag of de overheid kan worden overgehaald een apart laag btw-tarief voor digitaal lesmateriaal in te voeren. Want wie zal zeggen waar de grens ligt tussen een educatieve cd en een computerspelletje waar je niet wijzer van wordt? Dat probleem lijkt slechts te omzeilen door alle digitale media volgens het lage tarief te gaan belasten. Zo’n maatregel zou neerkomen op een kleine fiscale aardverschuiving. (TdO/HOP, FG)