IBMS-studenten verkiesbaar voor internationale studentenraad

Zes studenten International Business and Management Studies (IBMS) hebben zich verkiesbaar gesteld voor de European Student Council. Van 9 tot 23 mei kunnen studenten uit heel Europa via het internet stemmen voor deze internationale studentenraad. De European Student Council wil intermediair worden tussen de 12 miljoen studenten van de Europese Unie en instellingen als de Europese Commissie en het Europarlement.
De IBMS-studenten, met de Franse, Hongaarse en Nederlandse nationaliteit, hebben zich verkiesbaar gesteld op de lijst van Communicating Europe. Nummer 1 op de lijst is IBMS-student Florent Sebban, afkomstig uit Frankrijk. ‘Een sterk Europa moet zijn waarden kunnen overbrengen aan de rest van de wereld’ is een van de speerpunten van de lijst. Om die waarden, op het gebied van mensenrechten, milieu en hulp aan ontwikkelingslanden, over te brengen, moet er ook binnen Europa meer gecommuniceerd worden, aldus Communicating Europe. Taal is daar het middel voor, volgens de studenten Kinderen vanaf zes jaar zouden Engels moeten leren en kinderen vanaf tien jaar nog een derde vreemde taal, is een van de punten van Communicating Europe.
Naast Communicating Europe zijn er nog vier lijsten waarop studenten hun stem kunnen uitbrengen. Hoe meer studenten hun stem uitbrengen op het internet, hoe sterker de European Student Council staat tegenover de Europese instanties.
Het idee voor de European Student Council is in oktober 2000 ontstaan in Parijs, tijdens het congres ‘Newropeans 2000’, waarbij tweeduizend studenten uit heel Europa, verschillende staatshoofden en leden van de Europese Commissie aanwezig waren. Inschrijven en stemmen kan via www.eusv.org. (SW)