Premiegeld studenten Onderwijs, Zorg en Welzijn heeft nauwelijks effect

Premies hebben weinig effect op de doorstroom van studenten van leraren- en verpleegkundeopleidingen naar het beroepenveld. De instroom van studenten in opleidingen neemt helemaal niet toe door premiegeld. Dat concludeert het onderzoeksbureau NEI Arbeid en Onderwijs.
In opdracht van minister Hermans deed het bureau onderzoek naar het effect van wervings-, bindings- en instroompremies. Er is in alle gevallen sprake van ‘deadweight loss’; premiegeld komt terecht bij studenten die sowieso van plan waren in een bepaalde sector te gaan werken en te blijven werken. De bindingspremie sorteert nog enig effect: het aantal studenten dat minimaal vijf jaar in een sector blijft werken kan gemiddeld met 4,6 procent worden verhoogd. (RL)