Remkes wil tijdelijke huurcontracten voor studenten

Studenten moeten na het behalen van hun diploma zo snel mogelijk verhuizen. Zo komen er veel meer kamers vrij voor eerstejaars. Staatssecretaris Johan Remkes (VVD) van Volkshuisvesting wil onderzoeken of dat mogelijk is.
De studenten krijgen in het plan van Remkes een huurcontract voor de duur van hun studie. Als ze afstuderen, moeten ze binnen een jaar vertrekken.
Remkes deed zijn voorstel maandag bij de presentatie van een onderzoek naar oplossingen voor de kamernood in Utrecht. Samen met Amsterdam is dat de stad met het grootste tekort aan studentenhuisvesting. Volgens het Kenniscentrum Studentenhuisvesting (Kences), dat de kamernood samen met studentenvakbond LSVb en de gemeente Utrecht onderzocht, is een wachttijd van twee jaar in de Domstad heel gewoon.
De onderzoekers denken dat de nijpende kamernood alleen met creatieve maatregelen oplosbaar is. De doorstroming van afgestudeerden moet beter en leegstaande panden moeten sneller beschikbaar worden gemaakt voor tijdelijke huisvesting. Maar er moet vooral veel gebouwd worden.
Dat laatste is niet gemakkelijk. Voor woningcorporaties is de nieuwbouw van onzelfstandige woonruimte, zoals studentenkamers, niet aantrekkelijk. Kamerbewoners hebben geen recht op huursubsidie, waardoor het voor corporaties niet rendabel is voor betaalbare studentenhuisvesting te zorgen.
De onderzoekers willen daarom dat de wet wordt aangepast. Als kamerbewoners huursubsidie ontvangen, wordt het voor corporaties de moeite waard studentenhuisvesting te bouwen. Bovendien zouden kamerverhuurders gedwongen worden zich aan allerlei andere regels te houden, zoals het puntensysteem voor de vaststelling van de huurprijs. Alleen dan is huursubsidie mogelijk.
Een voorstel van GroenLinks voor uitbreiding van de huursubsidie kreeg in de Tweede Kamer eerder geen steun. Bij een debat tussen kandidaat-kamerleden van GroenLinks, SP, D66, PvdA en CDA bleken na de presentatie van het rapport meer politici voor het idee te voelen.
Remkes behoort vooralsnog niet tot de voorstanders. Volgens hem zou de huursubsidie in feite een verkapte bouwsubsidie betekenen. De staatssecretaris vindt dat de woningcorporaties zelf verantwoordelijk zijn voor studentenhuisvesting. (WvD/HOP)