‘Den Bosch’ telt meer aanmeldingen dan vorig jaar

De Hogeschool ’s-Hertogenbosch kan meer studenten verwachten dan het vorig jaar. Volgens de meest recente cijfers hebben zich 1450 studenten aangemeld; dit is 3,6 procent meer dan vorig jaar. Landelijk daalt het aantal studenten met 5,3 procent.

Een maand geleden hadden zich 7,8 procent minder studenten voor de Bossche hogeschool gemeld, tegenover min 13 procent landelijk.
De relatieve gunstige ontwikkeling in de aanmeldingen van de Hogeschool ’s-Hertogenbosch valt te verklaren door het grote aantal studenten (222) dat de nieuwe opleiding HBO Juridisch wil gaan volgen. Een groot deel van de opleidingen lijkt te maken te krijgen met een dalend aantal studenten. Alleen Milieutechnologie Plus en de Akademie voor Kunst en Vormgeving trekken meer studenten. De aantallen stabiliseren bij Werktuigbouwkunde, Hogere Informatica, Smal Business & Retail Management, Personeel & Arbeid, Culturele en Maatschappelijke Vorming en Sociaal Pedagogische Hulpverlening.
Het kwart minder aanmeldingen dat zich een maand geleden bij de Academie voor Bouwkunde en Civiele Techniek (ABCT) alsmede bij de Academie voor Gedrag en Maatschappij (AGM) aftekende, lijkt te worden ingelopen. Voor de ABCT meldden zich nu 227 studenten, 44 minder dan het jaar ervoor. Voor AGM staat de teller op 143, 20 minder dan vorig jaar. De Academie voor Industrie en Informatica telt 310 aanmeldingen, 27 minder.
De Academie voor Marketing en Internationaal Management doet met 278 aanstaande studenten het met 19 minder. Met een aantal van 115 trekt de Academie voor Financieel Management een zevental studenten meer: de terugloop van de aanmeldingen bij Bedrijfseconomie wordt meer dan gecompenseerd door de 25 aanmeldingen bij Accountancy. De Academie voor Management verdubbelt bijna de studentenpopulatie door de populaire opleiding HBO Juridisch, die komend jaar alleen in Den Bosch van start gaat. (GR)