Koopman: ‘Hermans aan het eind van de rit van de rails af’

‘Schandalig’ noemt bestuursvoorzitter Harry Koopman de afwijzing door de minister van de aanvraag van Hogeschool Brabant en Fontys om een gezamenlijke opleiding HBO-recht in Tilburg te mogen starten. Koopman denkt dat Hermans heeft gehandeld vanuit de gedachte: ik ben bijna weg, en de nieuwe Tweede Kamer heeft toch nog geen tijd om zich hier druk over te maken.
Maandag werd onverwacht de weigering van Hermans bekend, nadat de Adviescommissie Onderwijsaanbod (ACO) een positief oordeel over de aanvraag had gegeven.
Koopman was met veel collega’s ook al onaangenaam verrast door de brief die Hermans enkele weken geleden aan het hbo richtte. Daarin vroeg hij te elfder ure aan de hogescholen om van alle nieuwe aanvragen af te zien. ‘Dan had hij dat maar een jaar geleden moeten bedenken. Op dit moment slaat het nergens op. Hermans is aan het eind van de rit van de rails af.’
Wat de Hogeschool Brabant en Fontys naar aanleiding van de afwijzing gaan doen, staat nog niet vast. (FG)