Onderzoeksbureau: ‘40% studenten Universiteit van Utrecht heeft rsi’

Aan de Utrechtse universiteit heeft 40 procent van de studenten rsi-verschijnselen. Dat staat in een onderzoeksverslag van het studentenonderzoeksbureau Argos, dat vandaag aan het College van Bestuur van de universiteit is aangeboden.
Aanleiding voor het onderzoek waren de vele klachten die bij de Utrechtse studentenorganisatie USF binnenkwamen. Volgens de onderzoekers zijn de slechte ingerichte computerwerkplekken op de universiteit en het ontbreken van goede voorlichting een belangrijke veroorzaker van de klachten. ‘Sommige studenten moeten op krukjes achter de computer werken, dat kan echt niet’, zegt Marlies Strieder, voorzitter van de USF.
Vorig jaar voerde de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) ook al actie tegen rsi-risico’s voor studenten als gevolg van slechte voorzieningen. Toen bleek ook dat veel werkplekken aan de Hogeschool Brabant niet aan de eisen voldeden. De Raad van Bestuur besloot daarop een werkgroep in te stellen die de problemen moet aanpaaken. (FG)