Vakantiewerk genoeg op krimpende arbeidsmarkt

Door de afzwakkende economie zijn er dit jaar 200.000 minder vakantiewerkers nodig in het midden- en kleinbedrijf (mkb). Toch hoeven studenten en scholieren zich geen zorgen te maken of ze deze zomer hun vakantie- en collegegeld kunnen verdienen.
Deze conclusies trekt MKB-Nederland. De ondernemersorganisatie onderzocht in mei de behoefte aan vakantiewerkers met een steekproef van onderzoeksbureau NIPO onder de 390.000 aangesloten bedrijven. Vorig jaar werkten daar een miljoen jongeren, nu is er plek voor ruim 800.000. Meer dan de helft van alle scholieren en studenten verricht vakantiewerk.
Veel van de vakantiewerkers, naar schatting meer dan tachtig procent, is voor de extra zomerinkomsten afhankelijk van het midden- en kleinbedrijf (tot honderd werknemers). Tijdelijk werk blijkt alleen gevoelig voor het verslechterend economisch tij. Vooral in de zakelijke dienstverlening en de industrie wordt het eigen personeel meer ingeschakeld bij vervanging van vakantiegangers.
‘Toch denken we niet dat studenten en scholieren problemen zullen krijgen bij het vinden van vakantiewerk’, aldus een woordvoerder van MKB-Nederland. ‘Er is niet meer de gigantische behoefte van vorig jaar, maar de arbeidsmarkt is nog steeds krap.’
In 2001 bleek het voor kleine bedrijven moeilijk om genoeg mensen te vinden. Hetzelfde gold voor de zorgsector, die in de zomer sterk op vakantiekrachten is aangewezen om het vaste personeel te vervangen.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de helft van alle vakantiewerkers terechtkomt in de detailhandel (vooral vervanging van vakantiegangers) of in de sector horeca/recreatie/toerisme. Dat laatste is seizoensgebonden arbeid en vakantiewerkers zijn er (met twee op de drie) zelfs in de meerderheid.
De vakantiewerker is gemiddeld bijna zes weken werkzaam in een bedrijf. Het wettelijk minimumjeugdloon voor een 18-jarige is 560,45 euro per maand, oplopend tot 1047,05 voor een 22-jarige. Een volwassen full-timer (23 jaar of ouder) krijgt het wettelijk minimumloon van 1231,80 euro per maand (56,85 euro per dag). (WK/HOP)