Bond wast CDA de oren over ‘eliteonderwijs in regeerakkoord’

‘Hoewel het CDA de plannen van minister Hermans over topmasters altijd heeft gedwarsboomd, geeft het nu groen licht aan hoger collegegeld in dit voorlopig regeerakkoord.’ De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) reageert ‘geschokt’ over de opname van het gedifferentieerd collegegeld in het akkoord.
Het voorstel gaat volgens de boze bond zelfs nog verder dan de plannen van Hermans, die destijds met succes door PvdA, D66 en CDA werden bestreden. Immers het gedifferentieerd collegegeld blijft nu niet beperkt tot der topmasters, maar lijkt zich over het gehele hoger onderwijs te zullen uitstrekken. De LSVb vindt het ‘schandalig dat studenten hoge collegelden moeten betalen om goede opleidingen te krijgen, terwijl het nieuwe kabinet zelf nalaat om te investeren in het hoger onderwijs’.
Voorzitter Noortje van der Meij van de LSVb vindt dat het CDA zich met deze ommezwaai ongeloofwaardig maakt. ‘Als dit niet verandert in het definitieve regeerakkoord, kiest het nieuwe kabinet voor een tweedeling in het onderwijs.’ (FG)