LSVb wil afschaffing bindend studieadvies

De HBO-raad en de hogescholen hebben een notitie van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) gekregen, waarin wordt gepleit voor afschaffing van het bindend studieadvies. Ook heeft de bond de website www.studentenproblemen.nl geopend, waarop het ‘BSA condoleanceregister’ is geplaatst. Daarin kunnen studenten klachten melden en hulp vragen bij het aanvechten van hun verwijdering van school.
De LSVb vindt het binden studieadvies ‘een ernstige beperking van de keuzevrijheid van de student’. Voorzitter Noortje van der Meij zei bij de aanbieding vand e notitie gisteren in Utrecht: ‘Het binden studieadvies is een blok aan het been van de student. Het is onvoorstelbaar dat instellingen geloven dat zij studenten hiermee op de juiste wijze kunnen motiveren.’
De actie werd begeleid door studenten die demonstratief met cementblokken aan hun been naar het Jaarbeursgebouw waren gekomen, waar de HBO-raad vergaderde. (FG)