Meer woningen voor buitenlandse studenten

Woningbouwvereniging Brabant Wonen uit Den Bosch gaat zestig tot zeventig gemeubileerde wooneenheden verhuren aan buitenlandse studenten van de Hogeschool ’s-Hertogenbosch. Een overeenkomst van die strekking is donderdagmiddag ondertekend door Guus Huitink, algemeen directeur van Brabant Wonen, en Anneke Nijenhuis, lid van de Raad van Bestuur van de Stichting Brabantse Hogescholen.

De hogeschool beschikt over een twintigtal woningen voor buitenlandse studenten in de studentenflat aan de Onderwijsboulevard. De eenheden die Brabant Wonen zal gaan aanbieden, liggen verspreid over de stad. De overeenkomst gaat in per 1 september.
Nijenhuis benadrukte tijdens de bijeenkomst het belang van een goede opvang van buitenlandse studenten. Dit vanwege hun aanwezigheid bij opleidingen als International Business and Languages, maar ook omdat steeds meer studenten in het buitenland gaan studeren.
De aanwezige Bossche wethouder Elly de Jonge noemde het contract tussen Brabant Wonen en de hogeschool bijzonder. De situatie in de gemeente neigt naar woningnood, opperde zij. ‘Toch gaan wij samen met de corporaties projecten als deze aan. Hiermee onttrekken we woningen aan het bestand. Dit kan eigenlijk niet.’ (GR)