Aanpak kamernood in Tilburg

Gemeente, Wonen Midden Brabant, KUB en de studentenfractie SAM hebben een gezamenlijk plan gemaakt om de kamernood aan te pakken. Sommige maatregelen moeten op korte termijn effect sorteren. Zo zal Wonen Midden-Brabant huizen die leeg staan om gerenoveerd te worden tijdelijk beschikbaar stellen voor studentenhuisvesting.
De gemeente Tilburg gaat onderzoeken of het mogelijk is kamers in te richten in lege kantoren en boven winkelpanden.
De wachtlijsten voor kamers in de studentensteden stijgen schrikbarend. Ook in Tilburg, waar het altijd redelijk gemakkelijk was om een kamer te vinden, kan het 1,5 tot twee jaar duren voor een student woonruimte vindt. Op 1 augustus stonden er in Tilburg 3700 studenten ingeschreven.
Op de KUB is donderdag 26 september een symposium over de kamernood. Architect, hoogleraar Carel Weeber, voorzitter van de Landelijke Studenten Vakbond Noortje van der Meij en studenten debatteren over de mogelijkheden waarop het probleem kan worden opgelost. Vertegenwoordigers van een aantal verenigingen verdedigen hun stelling voor een jury, die de beste bijdrage beloont met een prijs. Het debat is in zaal YZ 1 en duurt van 13.00 uur tot 15.15 uur. De toegang is gratis. (CB)