Eigen propedeuse voor Small Business

De opleiding Small Business & Retail Management (SBRM) van de Hogeschool ’s-Hertogenbosch valt vanaf dit schooljaar onder de Academie voor Marketing en Internationaal Management (AMIM). Voorheen hoorde de studie bij de Academie voor Management (AMAN). De Raad van Bestuur en de directies van beide academies hebben dit in overleg besloten.

Reden voor deze verschuiving is dat SBRM beter binnen de AMIM past. Met name het commerciële aspect van de opleiding komt hier meer tot zijn recht. Bij de AMAN ligt het zwaartepunt juist op bestuurskunde en recht.
Met de verandering van academie gaat de opleiding er totaal anders uitzien. Voorheen hadden SBRM-studenten een gemeenschappelijk propedeusejaar met de andere opleidingen van de AMAN. Alle eerstejaars volgden toen dezelfde vakken. Nu komt er een apart propedeusejaar voor de SBRM- studenten.
Volgens Enrico Deetman, docent bij SBRM, wordt de retail-kant van de opleiding meer naar voren gehaald. ‘We richten ons specifiek op winkels, supermarkten, maar bijvoorbeeld ook makelaarskantoren’, zegt Deetman. ‘We kijken hierbij niet alleen hoe er intern wordt gewerkt, maar juist ook naar externe factoren, zoals in wat voor omgeving het bedrijf staat en wat voor soort klanten de winkel trekt.’ Ook in vergelijking met SBRM-opleidingen aan andere hogescholen verschilt de Bossche studie. Deetman: ‘In Breda bijvoorbeeld is er vooral aandacht voor small business, terwijl wij ons juist meer bezig houden met grotere bedrijven.’
De opleiding wordt pas sinds vorig schooljaar aan de Hogeschool ’s-Hertogenbosch gegeven. Daarom is er ook voor de huidige tweedejaars een nieuw programma gemaakt. Bij de ontwikkeling van het lesprogramma is goed gelet op wat bedrijven tegenwoordig eigenlijk willen. ‘Het lesprogramma is dan ook gemaakt in samenwerking met bedrijven’, legt Deetman uit. (KvdL)