Gezelligheid vergt zestien pils per week

Met zestien glazen per week nuttigen studenten aanmerkelijk meer alcoholhoudende drank dan hun leeftijdgenoten, die aan tien wel genoeg hebben. Dat blijkt uit cijfers van ‘gezondheidsinstituut’ NIGZ.
Zorgwekkend vindt het NIGZ de populariteit van het zogeheten ‘binge-drinken’, het in zeer korte tijd wegzetten van grote hoeveelheden drank. De organisatie probeerde studenten met de campagne ‘Ik ben zat… en wie ben jij?’ onlangs weer duidelijk te maken dat matig drinken veel leuker is.

Overigens wordt het stereotiepe beeld van de zuipende bal door het NIGZ – althans getalsmatig -bevestigd. Leden van studentenverenigingen ‘doen’ 23 glazen in week. Aangezien dat andere vooroordeel ook klopt (mannen drinken meer dan vrouwen), halen de heren in het verenigingsleven een heel nette moyenne van 27 glazen ’s weeks, een stuk meer dan de twaalf die de damesleden gemiddeld nuttigen. (PH/HOP)