Initatiefwet GroenLinks: huursubsidie voor kamerbewoners

Bewoners van onzelfstandige woonruimten moeten volgend jaar recht krijgen op huursubsidie. Bovendien moeten hospita’s niet langer worden ‘gestraft’ met een korting op hun huursubsidie.
Met dat voorstel tot wijziging van de Huursubsidiewet wil de Tweede-Kamerfractie van GroenLinks de groeiende woningnood onder studenten te lijf gaan. De wachttijd voor een fatsoenlijke kamer loopt op tot vier jaar en de nood breidt zich als een olievlek uit over alle studentensteden. Het kameraanbod daalt, terwijl wordt verwacht dat de studentenaantallen de komende vijftien jaar toenemen.

Vanmiddag houden de studentenbonden LSVb en ISO samen met politieke jongerenorganisaties van de Jonge Fortuynisten tot Dwars (GroenLinks-jongeren) en studentenhuisvesters-koepel Kences een actie bij de OC&W-niewbouw in Den Haag om de noodklok te luiden.

Volgens GroenLinks-kamerlid Ineke van Gent heeft voormalig VVD-staatssecretaris Remkes van Volkshuisvesting weinig anders aan de kamernood gedaan dan ‘krokodillentranen huilen en overgaan tot de orde van de dag’.
Als de Tweede Kamer de initiatiefwet van GroenLinks aanvaardt, komen er vanaf 1 juli 2003 tienduizenden kamers bij, verwacht Van Gent. Hospita’s worden dan financieel een stuk wijzer van kamerverhuur. Daarnaast wordt het aantrekkelijker om bestaande bebouwing geschikt te maken voor studenten. Mét subsidie kunnen zij zich een hogere huurprijs veroorloven dan zonder.
Binnen enkele jaren zou de druk op de kamermarkt verder afnemen, omdat het voor studentenhuisvesters interessanter wordt om drie- of vierkamerwoningen te bouwen. Op dit moment realiseren de stichtingen veel – nu al subsidiabele – eenkamerwoningen.

De kosten heeft GroenLinks becijferd op twintig tot dertig miljoen euro, volgens Van Gent een fooi op de anderhalf miljard die jaarlijks aan huursubsidie opgaat. Van de PvdA verwacht ze steun voor het voorstel. ‘En de LPF kan nu laten zien een partij te zijn die gevoelig is voor signalen vanuit de samenleving.’ (PH/HOP)