Keramiekstudenten tonen Chinees werk

Twaalf studenten van de opleiding Keramiek En Andere Media (KEAM) aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving exposeren van vrijdag 30 augustus tot zondag 22 september hun werk in Museum Het Kruithuis. De tentoonstelling staat volledig in het teken van het werk dat de studenten tijdens hun studiereis naar China vorig jaar oktober hebben gemaakt.

De studenten verbleven vorig jaar een maand in de Chinese stad Jingdezen, de bakermat van het porselein. Niet voor niets heeft de expositie de naam ‘Chine de commande’ gekregen. Dit is de naam van het Chinees porselein dat in de 18e eeuw op bestelling en geheel volgens aanwijzingen van de westerse opdrachtgever in China werd vervaardigd.
Het porselein speelt dan ook een belangrijke rol in de expositie, want het meeste werk van de studenten is van dit materiaal gemaakt. Ook andere invloeden van het Aziatische land komen naar voren. Stoffen uit China zijn over voorwerpen gedrapeerd, typisch Chinese kleuren zijn terug te vinden in het werk en er zijn verschillende Boeddha beelden te bezichtigen. Ook hangen er foto’s, waarin de cultuur van het land is vastgelegd.
Bij de tentoonstelling verschijnt het boekje Chine de Commande. Het bestaat uit 60 pagina’s en is geïllustreerd door Louise Schouwenberg. Ook verzorgde zij de inleidende tekst. (KvdL)

Tentoonstelling Chine de Commande – verslag van een werkperiode in Jingdezhen
Museum Het Kruithuis
Hekellaan 2
Den Bosch

Exposanten: Lidewij van de Berg, Rommert Caljé, Laura Braspenning, Willemijn Faber, Koenraad Lens, Adem Gokçinar, Stephanie de Graaf, Ruth Linnemann, Inge van de Louw, Bart van der Putten, Amal Sarehane, Bea Slegers.

Opening tentoonstelling:
vrijdag 30 augustus om 16.00 uur.
Openingstijden:
woensdag tot en met zondag: 13.00 – 17.00.