Brabantse filmstudenten op Nederlands Film Festival

Op het 22e Nederlands Film festival in Utrecht dat vandaag is begonnen en tot en met 4 oktober duurt, worden films vertoond van kunststudenten. Van alle kunstacademies uit heel Nederland zijn 48 audiovisuele afstudeerprojecten gekozen die op het filmfestival worden gedraaid. Van Daan Spruijt, Akademie voor Kunst en Vormgeving in ’s-Hertogenbosch worden drie films vertoond. Jan de Bruin en Jan van Nuenen van de Bredase Academie St. Joost laten ieder één film zien.
‘Optimizer Customizer’ is een korte film van Jan van Nuenen. Het is een computeranimatie over een vrouwelijke machine die een schijnbaar doelloze reeks handelingen uitvoert. Een klein defect veroorzaakt echter een chaotische kettingreactie.
Jan de Bruin komt met de korte documentaire “Ferrarium’. Deze autobiografische documentaire gaat over de fascinatie voor Ferrari’s die de regisseur heeft meegekregen van zijn vader. Met het klimmen der jaren blijkt de teloorgang van de fascinatie onvermijdelijk.
‘Drohobycz’, ‘Schimmelpenninck’ en ‘Take Refuge’ zijn de films van Daan Spruijt. De eerste is een animatiefilm die levenloze objecten tot leven laat komen. De beelden zijn overladen met symboliek, waarin een tijdloze sfeer wordt geschapen met referenties aan de zwijgende film.
In het 4 minuten durende ‘Schimmelpenninck’ wordt een geheel eigen universum gemaakt dat doet denken aan het animatiewerk van de Quay Brothers.
Zijn laatste film is een experimentele animatie die een macaber spel met twee tot leven gewekte poppen speelt. De verontrustende beelden worden ondersteund door een tegendraadse soundtrack. (KvdL)