Buitenlandse studenten vertraagd door visaproblemen

Buitenlandse studenten lopen bij hun komst naar Nederland soms zo’n vier weken vertraging op. Zij ondervinden hinder van een achterstand bij het Bureau Verkorte Procedure van de IND.
Volgens rector magnificus Frans Zwarts van de Rijksuniversiteit Groningen ondervindt de internationalisering van het hoger onderwijs bovendien problemen als gevolg van de koers van het nieuwe kabinet. In de UK, de universiteitskrant van Groningen, zegt hij een zwartboek op te willen stellen om gefundeerd bij de overheid te protesteren.
Zwarts vertelt over een ontmoeting met de Mexicaanse ambassadeur. Die was ontboden op Schiphol omdat een Mexicaans meisje op eigen kosten teruggestuurd dreigde te worden. Ze had niet de juiste papieren opgehaald bij de Nederlandse ambassade. ‘Het is allemaal zo onvriendelijk geworden’, aldus Zwarts. Hij is bang dat Nederland tot de ongastvrije landen gaat behoren. Dan zouden studenten wegblijven en in andere landen gaan studeren.
Het IND laat weten dat de achterstand nu is weggewerkt. Verder was de dienst niet bereikbaar voor commentaar. (BB/HOP)