Inholland is de grootste hogeschool van Nederland, die tot stand kwam na een fusie tussen de hogescholen Holland, Rotterdam, Alkmaar en Haarlem. De nieuwe instelling heeft de afgelopen weken campagne gevoerd om zichzelf op de kaart te zetten. Twee zogenaamde mannetjes, die verdacht veel op de cartoons van Fokke en Sukke lijken, communiceren met elkaar over de nieuwe hogeschool. ‘Een succes’, zegt Inholland woordvoerder Paul Trinikens. ‘Amateuristisch en lullig’, is de mening van Fokke-en-Sukke-tekenaar Jean-Marc van Tol.
‘In april zijn we benaderd door de Haarlemse afdeling van Inholland om (in eerste instantie) een interne campagne te ontwikkelen om de fusie bekend te maken. Het ging om artwork van Fokke en Sukke voor bierviltjes, posters, freecards en meer van dat soort dingen’, zegt Jean-Marc van Tol. ‘We doen dat soort opdrachten alleen als we het heel erg leuk vinden of we er heel erg veel geld mee kunnen verdienen. In dit geval was geen van beide van toepassing, dus hebben we vriendelijk bedankt.’
Des te verbaasder was Van Tol eind deze zomer toen hij met de Inholland-campagne werd geconfronteerd waarin twee zogenaamde mannetjes op pseudo grappige wijze de nieuwe hogeschool introduceren. ‘Ik vond zelf al dat het sprekend op Fokke en Sukke leek: stripjes zonder tekstballonnen met twee personen die petjes dragen. In de loop der weken heb ik heel veel reacties gekregen van mensen die dachten dat wij de campagne hadden gedaan en zich hardop afvroegen waar we mee bezig waren.’
Paul Trinikens van Inholland snapt niet goed waar Van Tol zich over opwindt. ‘Persoonlijk vind ik onze mannetjes helemaal niet op Fokke en Sukke lijken, maar als mensen daar anders over denken, dan kan dat.’ Trinikens ontkent dat Fokke en Sukke in eerste instantie voor de campagne zijn gevraagd. ‘Bij ons zijn ze nooit in beeld geweest. We hebben een pitch uitgeschreven onder zes reclamebureaus en Fokke en Sukke zaten daar niet bij.’
De woordvoerder is inmiddels op de hoogte van de onvrede die bij Van Tol over de campagne leeft, maar kan daar naar eigen zeggen weinig aan doen. ‘Jean-Marc heeft een mening en die wil ik absoluut niet afvallen. Maar voor ons is de campagne tot op heden geslaagd, want hij is erg opvallend.’
Voor Van Tol zijn de druiven extra zuur omdat Fokke en Sukke inmiddels uit het tweewekelijks blad van de hogeschool Inholland zijn verdwenen. ‘We publiceerden al vier jaar in de bladen HKwadraat en Holland Nieuws. Door de fusie zijn die samengevoegd en verder gegaan onder de naam Indruk. Aan het begin van dit studiejaar hebben we te horen gekregen dat Fokke en Sukke er niet meer in komen te staan, omdat ze te veel lijken op die poppetjes van Inhollands campagne.’
Stappen gaat Van Tol niet ondernemen, omdat er zijns inziens juridisch gezien weinig aan te doen is en het alleen maar gratis publiciteit aan Inholland geeft. ‘Hun cartoons zijn niet grappig en schaden onze naam. En nu we ook niet meer in het blad verschijnen moeten 36000 studenten onze cartoons missen. Klungelig, amateuristisch en erg lullig, deze gang van zaken.’ (JJ/Havana)
Punt. Of had jij nog wat?