Hoge collegegelden terug op agenda

Instellingen die speciale masterprogramma’s voor de beste studenten (topmasters) willen aanbieden, krijgen mogelijk toch de vrijheid om hogere collegegelden te heffen en studenten te selecteren. Een voornemen hiertoe staat in de onderwijsbegroting 2003.
Een klein jaar geleden stak de Tweede Kamer nog een stokje voor hoge collegegelden en selectie van studenten. De toegankelijkheid van het onderwijs zou erdoor in gevaar komen, meende een meerderheid van links, CDA en klein rechts. De troetelkindjes van oud-minister Hermans maken nu meer kans door de intrede van de LPF en een wijziging van het CDA-standpunt.
Ook komen er nieuwe experimenten met vouchers, een soort strippenkaarten waarmee studenten bij verschillende instellingen onderwijs kunnen kopen. Dit systeem werd door Hermans gezien als dé remedie tegen (vermeend) geknoei met studentenaantallen, die nu nog een belangrijke grondslag vormen voor de bekostiging van de instellingen. (HOP)