Honderd jaar PABO

De PABO in Breda bestaat dit jaar honderd jaar. Dat wordt gevierd met een feestelijke bijeenkomst voor docenten en genodigden op vrijdag 22 november en een feest voor studenten, dat Wakker Worden waarschijnlijk gaat organiseren. Het is de bedoeling dat in november ook het Eeuwboek verschijnt, met daarin bijdragen van oud-docenten en oud-studenten van de PABO.
Er wordt geen reünie georganiseerd, omdat het niet mogelijk is om op korte termijn alle oud-studenten en –docenten op te sporen.
In 1902 startten de broeders van Congregatie van Huijbergen de kweekschool in klooster St. Marie in Huijbergen. Veertien jaar later vestigde de school zich in het pand aan het Dr. Jan Ingenhouszplein in Breda, omdat daar de behoefte aan leerkrachten groter was dan in het gebied rond Bergen op Zoom.
Eind vorig jaar werd het PABO-gebouw, ooit de St. Franciscus Kweekschool, door het ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschappen op de monumentenlijst gezet. (SW)