“Mbo’ers volgen instroomroute MWD”

Zo’n 22 leerlingen van de mbo-opleiding Sociale Dienstverlening (SD) aan het Koning Willem 1 College in Den Bosch zijn gestart in een speciaal vierde schooljaar. Na dit jaar kunnen zij beginnen aan de opleiding Maatschappelijk Werk & Dienstverlening (MWD) van de Hogeschool ’s-Hertogenbosch.

Het eerste gedeelte van deze speciale route, die voor alle SD-studenten verplicht is, wordt op de eigen school gevolgd. In het laatste half jaar volgen de scholieren een dag per week colleges aan de hogeschool.
Voor mbo-studenten SD is deze route de enige manier om een hbo-studie MWD te kunnen volgen. Vorig jaar bepaalde een overheidscommissie dat de studie SD moeilijkheidsniveau 3 kent, terwijl MWD op niveau 5 werd ingeschaald. Hoe studenten van niveau 3 naar niveau 5 moesten overstappen, werd niet gezegd.
MWD-docent Roos Boink ontwikkelde samen haar collega Musthapha Aoulad Hadj het doorstroomtraject. Boink: ‘Het mes snijdt aan twee kanten. Mbo-studenten krijgen de mogelijkheid hun carrière op hbo-niveau voort te zetten. En de MWD-opleiding kan extra studenten verwachten’.
De opleiding MWD vindt het project een succes als twaalf leerlingen volgend schooljaar in het propedeusejaar starten. Zij krijgen een aantal vrijstellingen, maar moeten de volledige vier jaar van de studie volgen.
De andere opleidingen van de Academie voor Gedrag en Maatschappij, Culturele en Maatschappelijke Vorming (CMV) en Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH), hoeven geen doorstroomtraject te ontwikkelen. De MBO-opleidingen die CMV-studenten en SPH’ers aanleveren zijn op niveau 4 ingeschaald. (HvdV)