Oud-studenten Bouwkunde winnen prijs in Kraków

Dance, Art, Music heet het ontwerp voor een gebouw in Kraków. Hiermee wonnen twee studenten Bouwkunde aan de TU Delft een prijs voor het beste ontwerp. Maurice van Hooijdonk en Aafke van Dijk, oud-studenten Bouwkunde in respectievelijk Tilburg en Den Bosch restaureerden en renoveerden in het Poolse Kraków een bestaand gebouw dat vroeger een ontmoetingsplaats was voor kunstenaars.
Het renovatieproject is een samenwerkingsverband tussen de universiteiten van Münster, Kraków en Delft. In de afgelopen jaren hebben studenten van de verschillende universiteiten gewerkt aan een herontwerp voor diverse gebouwen.
De opdracht was om van het bouwvallige pand dat tegenwoordig dienst doet als discotheek een cultureel centrum te maken. Een moeilijke opdracht, omdat er tien keer zoveel vierkante meter bij moest om de danszaal, het atelier, het kantoor, de tentoonstellings- en ontmoetingsruimte onder te brengen. Uit zo’n driehonderd ontwerpen staken de ideeën van de Nederlandse studenten samen met nog een ander duo met kop en schouder boven de anderen uit.
De twee architecten in spe kregen de prijs, omdat het ontwerp functioneel en realistisch was. Daarnaast hebben ze op subtiele wijze rekening gehouden met de bijzonderheden van het gebouw. (CB)