Script toneelstuk wordt verfilmd

Een aantal studenten van de Akademie voor Kunst & Vormgeving in Den Bosch gaat eind september een film maken. In eerste instantie was het script geschreven voor een toneelstuk.

Het oorspronkelijke toneelstuk werd geschreven door studenten Robbert Welagen en Aaike Stuart. Door praktische bezwaren wordt het nu uiteindelijk een rechtstreekse verfilming van het toneelstuk.
‘Het was moeilijk om een geschikte locatie te vinden om het toneelstuk op te voeren. Het risico bestond dat het licht en het geluid niet goed over zouden komen. Bovendien werken we niet met ervaren acteurs’, vertelt Stuart. ‘Vandaar dat we voor een film hebben gekozen. Die kun je shot voor shot opnemen. Het is altijd mogelijk een scène over te doen. Het zorgt ervoor dat de plankenkoorts van de acteurs voor een deel wordt weggenomen.’
Het verhaal van de film gaat over een meisje dat op het punt staat voor langere tijd naar het buitenland te vertrekken. Haar afscheidsfeest heeft ze gehad. Tussen het feest en haar vertrek zit nog drie kwartier. Ze blijft over met haar broer en nog een meisje die is blijven hangen. In die drie kwartier wordt vooral duidelijk wat de verhouding is tussen het meisje en haar broer.
Volgende week wordt het decor opgebouwd op een locatie in Tilburg en beginnen de repetities. In de laatste week van september wordt de film dan opgenomen. Voor de scriptschrijvers zit de taak er nu op. ‘Het is moeilijk om het los te laten. We gaan dan ook wel naar de repetities kijken en zijn aanwezig bij het draaien van de film. Maar me er echt mee bemoeien kan niet meer’, zegt Stuart.
Die taak ligt nu bij regisseuse Rimke Hartstra, studente aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving. Ook de acteurs zijn kunststudenten.
De titel van de film is in oktober bekend. In oktober is de film klaar om te worden vertoond en zal de titel bekend zijn. (KvdL)