Tienduizend euro voor vluchtelingstudenten

De HEAO heeft tienduizend euro ingezameld voor de Stichting Vluchtelingstudenten UAF. Het jubileumjaar werd vrijdag 27 september afgesloten met de overhandiging van het bedrag aan de directeur van het UAF, K. Bleichrod.
Bij elke activiteit die het afgelopen jaar in het kader van het jubileum georganiseerd werd, is geld ingezameld voor het goede doel. Zo was de reünie gratis toegankelijk, maar werd er een vrijwillige bijdrage gevraagd voor het UAF. Van elk kaartje dat verkocht werd voor het studentenfeest Silversary, ging een gedeelte naar de vluchtelingstudenten.
Het UAF ondersteunt studenten zowel financieel als materieel. De stichting behartigt hun belangen en begeleidt ze voor, tijdens en na hun studie en bij het vinden van een baan. Vluchtelingstudenten lopen in hun eigen land het risico vervolgd te worden vanwege hun politieke overtuiging, geloof, ras, nationaliteit of etnische afkomst. Vorig jaar zijn 254 studenten dankzij het UAF afgestudeerd.
Wetenschapster Ayaan Hirsi Ali, die onderzoek doet naar de emancipatie van islamitische vrouwen en moet onderduiken omdat zij bedreigd wordt vanwege haar vrijgevochten opvatting over de islam, is een van de bekendste oud-studenten van het UAF. Zij studeerde vorig jaar af aan de opleiding politicologie. (SW)