Universiteit en Hogeschool breken met Veritas na wangedrag ontgroening

De Universiteit Utrecht en de Hogeschool van Utrecht hebben de banden met studentenvereniging Veritas verbroken. Dat hebben de colleges van bestuur afgelopen maandag besloten na klachten over de ontgroening.
De colleges van bestuur menen na onderzoek dat Veritas de afspraken met de onderwijsinstellingen ernstig geschonden heeft. Volgens een vorig jaar opgesteld protocol mochten de persoonlijke waardigheid, gezondheid en veiligheid van ‘feuten’ tijdens de ontgroening niet in gevaar komen. En dat is wel gebeurd. Aanleiding voor het onderzoek waren de brieven van twee bezorgde ouders aan de universiteit. In het Utrechts Nieuwsblad hadden bovendien enkele afhakers van de introductieperiode getuigenissen afgelegd. Zij vertelden over flauwvallen van de hitte, met poep in het haar in een kelder staan, bruistabletten eten en tot overgevens toe levertraan drinken.
Het verbreken van de banden houdt in dat de vereniging geen uitnodigingen meer krijgt voor officiële gelegenheden en van de website van de universiteit wordt verwijderd. Ook zijn de subsidies ingetrokken, die bij elkaar ongeveer 59 duizend euro bedragen. ‘Het is de zwaarst denkbare sanctie’, zegt woordvoerder Joop Kessels van de Universiteit Utrecht, ‘Het besluit is niet zomaar genomen. De band tussen de universiteit en de vereniging bestaat al meer dan honderd jaar.’
De rector van Veritas, Marjolijn Kort, klinkt aangeslagen. ‘Wij betreuren de gang van zaken. De publieke opinie heeft hier ook meegespeeld, niet alleen de feiten. De introductie is mysterieus, mensen verzinnen daar mooie verhalen over. Maar we nemen de kritiek van de universiteit ter harte.’ Veritas gaat intern bespreken hoe het financiële gat gedicht wordt.
Unitas, de andere vereniging die in opspraak is geraakt, dient voor 1 maart 2003 een plan in te dienen voor herziening van hun introductieperiode. Tot die tijd schorten de onderwijsinstellingen de bestuursbeurzen op. De aard van de incidenten bij Unitas was minder zwaar dan bij Veritas. ‘Het was wel even schrikken,’ zegt rector Pim van Geffen van Unitas, die de straf ‘wel zwaar’ vindt. ‘We doen al een intern onderzoek. Het is moeilijk om de verhalen te horen te krijgen, want de afhakers kunnen we natuurlijk niet meer spreken.’ De (zwaardere) straf van Veritas treft volgens Van Geffen alle Utrechtse verenigingen. Ik denk dat niemand er gelukkiger van wordt. Maar inhoudelijk kunnen we er niets over zeggen.’ (BB/HOP)