Bossche en Bredase MWD-opleidingen vallen tegen in Elsevier-enquête

Op respectievelijk een negende en veertiende plaats zijn de MWD-opleidingen van de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch en de Hogeschool Breda beland in een gisteren door Elsevier gepubliceerde ranglijst van negentien onderzochte MWD-opleidingen. Een tegenvallend resultaat, want begin dit jaar waren ze door de accreditatiecommissie nog tot de top zeven gerekend. De kunstacademies van Den Bosch en Breda eindigden in de subtop van Elsevier met respectievelijk een derde en vijfde plaats op een ranglijst van elf academies.
Over andere opleidingen van de Stichting Brabantse Hogescholen waren geen nieuwe enquêteresultaten voorhanden. De jaarlijkse Elsevier-special ‘De beste studies’ publiceert voor de vierde achtereenvolgende keer resultaten van enquêtes met hogeschoolstudenten, en bestrijkt nu voor het eerst oordelen over de achtendertig belangrijkste hbo-studies. Daarmee is de cyclus voor Elsevier rond.
In iedere editie van de afgelopen vier jaar werden er nieuwe, door NIPO verzamelde onderzoeksgegevens toegevoegd. De Hogeschool Brabant kwam gedurende die periode met vier opleidingen als eerste uit de bus. In 1999 met Commerciële Economie en Bedrijfseconomie, het jaar daarop met Bedrijfskundige Informatica en Fysiotherapie. Die fraaie scores prijken in de editie 2002 nog steeds in de scorelijsten. Dat geldt overigens ook voor de mindere goede beoordelingen van sommige andere opleidingen. Zoals de lage posities voor de PABO Breda het vorig jaar, en voor Technische Bedrijfskunde in Den Bosch twee jaar geleden.
Alle scores in de Elsevier-special gaan vier jaar mee. Elsevier kan er dan ook niet omheen te waarschuwen voor de belegenheid van een deel van de gegevens: ‘Bedenk dat in één jaar tijd het nodige kan veranderen.’ (FG)