Een boek met luchtbed

Een boek in de vorm van een platensingle en een boek waar na het openslaan een luchtbed uit te voorschijn komt. Studenten en medewerkers kunnen ze vanaf 31 oktober tot en met 16 november gaan bekijken op de tentoonstelling over het kunstenaarsboek op het plein van de Akademie voor Kunst en Vormgeving.
De boeken komen uit de privé-collecties van medewerkers van de academie. Ook zijn er werken van studenten van Autonome Kunst en Visuele Communicatie te zien. De studenten Visuele Communicatie richten de expositie in.
Rob Perrée, auteur van het boek Cover to Cover opent de tentoonstelling en houdt een lezing over het kunstenaarsboek. ‘Het boek is het kunstwerk. De kunstenaar creëert het en zorgt voor de inhoud en de vormgeving ervan’, vertelt Caroline Soons bibliothecaris op de kunstacademie.
De expositie is een initiatief van Margriet Kemper, docent Beeldhouwen en Andere Media (BEAM) en Caroline Soons. ‘We wilden iets doen rondom het thema boek, omdat het goed aansluit bij de expositie in het centrum voor beeldende kunst De Beyerd in Breda. Daar worden nu kunstenaarsboeken uit de collectie Becht getoond’, zegt Soons.
Half december besteedt de academie aandacht aan de kunstenaarstekst. Dan houdt Ad Visser een presentatie over zijn nieuwe boek, ’De tweede helft gedocumenteerd’. Dit boek bevat teksten van kunstenaars en theoretici. (VP)