Experimentele ‘campus’ minderjarige asielzoekers in Vught van start

Volgende week gaat de eerste experimentele ‘ama-campus’ van start. In de voormalige Isabella Kazerne in Vught zullen vanaf 4 november de alleenstaande minderjarige asielzoekers arriveren. Voormalig student Luc van Nieuwburg van de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch ontving als voorlichter onlangs een groep medewerkers van de hogeschool op excursie bij het asielzoekerscentrum in Rosmalen. Tijdens die ontmoeting kwam de gesloten opvang van ama’s in twee pilot-projecten ter sprake. In januari start ook een ama-campus in Deelen.
Het terrein verlaten is er op zo’n campus niet bij. Wonen, werken, leren en sporten vinden allemaal plaats achter de gesloten omheining. De doelgroep: 15-, 16- en 17-jarige asielzoekers, die waarschijnlijk nooit een verblijfsvergunning zullen krijgen. Het is de bedoeling dat ze binnen een jaar terugkeren naar het land van herkomst, althans volgens het officiële streven in de nieuwe Vreemdelingenwet van 2000.
Medewerkers van de Academie voor Gedrag & Maatschappij bezochten tijdens een personeelsdag op 16 oktober het Asielzoekerscentrum aan de Graafsebaan in Rosmalen. Het was voor de eerste keer in vijf jaar dat medewerkers van de gehele academie er samen op uit waren. In de marge van de excursie kwam de opening van de ama-campus in Vught ter sprake. Volgens voorlichter Van Nieuwburg van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA), die de bezoekers ontving, wil de overheid met de nieuwe opvang een duidelijk signaal aan de jonge asielzoekers afgeven: de meesten zullen waarschijnlijk niet in Nederland kunnen blijven.
Wie wil weten hoe het er uitziet in zo’n campus kan zaterdagmiddag 2 november, vlak voordat de eerste gasten komen, een kijkje nemen in Vught tijdens een open middag. (IG/FG)