Fontys met verdachte slogan op Studiebeurs

De slogan die Fontys Hogescholen op de Studiebeurs 2002 hanteert, lijkt verdacht veel op die van de Hogeschool ’s-Hertogenbosch. Sinds jaren bezigt de Bossche hogeschool de leus ‘Dat gaat naar de top toe’, terwijl concurrent Fontys nu op de proppen komt met ‘Naar de top’.

De nieuwe leus van Fontys staan op de ‘giveaways’ (pakjes druivensuiker) en in enkele advertenties in magazines die gericht zijn op scholieren. De slogan ‘Naar de top’ wordt gebruikt in combinatie met een klimwand bij de stand van Fontys. De Studiebeurs vindt deze week plaats van donderdag tot en met zaterdag in de Jaarbeurs te Utrecht. Zo’n driehonderd instellingen, waaronder veel hogescholen en universiteiten, presenteren zich aan aspirant-studenten.
Bij de bedenkers van de slogan ‘Naar de top’ is de min of meer gelijkluidende leus van de Hogeschool ’s-Hertogenbosch niet bekend, zegt Peter Hattink, communicatiemedewerker bij de Fontys Hogescholen. ‘Als we geweten hadden dat de Hogeschool ’s-Hertogenbosch eenzelfde slogan gebruikt, dan hadden we ons meerdere malen achter de oren gekrabd of we deze wel zouden gebruiken. Of we hadden contact met ze opgenomen of deze slogan niet gebruikt.’ Hij benadrukt dat ‘Naar de top’ alleen tijdens de Studiebeurs 2002 wordt gehanteerd.
Marieke de Jong van de afdeling Communicatie van de Hogeschool ’s-Hertogenbosch zegt dat zij bij de Fontys om opheldering gaat vragen. ‘We gaan navragen of het een eenmalige actie is. Er is nu niks aan te doen. Als we dit van te voren hadden geweten, dan hadden we eerder stappen ondernomen.’
De Hogeschool ’s-Hertogenbosch staat dit jaar met een nieuwe stand op de Studiebeurs waarin enkele wegen zijn uitgebeeld die de hoogte in gaan. (GR)