‘Fraude bij tentamens vervolgen’

Spieken en plagiaat bij tentamens moeten strafrechtelijk worden aangepakt, vindt professor Reinout Vriesendorp van de Universiteit van Tilburg. Het is een vorm van valsheid in geschrifte en dus strafbaar, zegt hij in Univers, het blad van de universiteit.
Vriesendorp, voorzitter van de examencommissie van de Tilburgse rechtenfaculteit, pleit er ook voor, studenten die in herhaling vallen van de universiteit te sturen. Nu kan de examencommissie studenten maximaal één jaar van deelname aan tentamens uitsluiten. De universiteit zou die regels moeten aanscherpen.
Rector magnificus Frank van der Duyn Schouten vindt fraude ook ernstig maar wil in de eerste plaats preventief optreden. Hij ziet in het overmatig gebruik van internet bij werkstukken in het voortgezet onderwijs de boosdoener. Dat werkt volgens hem normvervagend. Als onderdeel van de academische vorming zou studenten de ernst van frauduleus gedrag moeten worden bijgebracht. Wie dan nog in de fout gaat mag wat hem betreft hard worden aangepakt. (FG)