Kunst op het Dr. Ingenhouszplein

Bewoners, winkeliers en instellingen aan het Dr. J. Ingenhouszplein in Breda gaan onder de noemer ‘Blik op het plein’ de buurt onder handen nemen. Een kunstwerk moet de uitstraling van het plein verbeteren. De PABO is sinds 1916 gevestigd aan het Dr. J. Ingenhouszplein.
Een comité heeft van de gemeente Breda subsidie gekregen om het plein op te knappen in het kader van de campagne ‘Hart voor je buurt’. Daarbij krijgen bewoners subsidie voor eigen, kleinschalige initiatieven om hun leefomgeving te veranderen. Ze moeten het project ook zelf uitvoeren.
De Bredase kunstenares Marjan van Schaik heeft een vier meter lange bank ontworpen met daarop zittende mensen die hun blik over het plein laten gaan. Hiervoor maakt zij afgietsels van personen die aan het plein wonen of werken. Deeltijdstudenten van de PABO hebben model gestaan voor het kunstwerk.
Zaterdag 26 oktober wordt het kunstwerk officieel onthuld. ’s Middags zullen er op het plein allerlei activiteiten plaatsvinden. Het PABO-koor treedt op met een speciaal door docent Kors Jan Snoeij geschreven bliklied. Studenten worden opgeroepen een act op te voeren, mee te helpen met knutselen of de gevel te versieren. (SW)