LSVb en HBO-raad begraven strijdbijl half

De HBO-raad en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) hebben een gesprek gevoerd over de stekelige persberichten waarmee zij elkaar rond prinsjesdag dwarszaten. ‘Wij hebben een gedeeld belang’, zeggen ze nu.
‘Het gesprek is goed verlopen. Er is geen oorlog uitgebroken. Maar we sluiten ook geen bondgenootschap’, zegt Noortje van der Meij, voorzitter van de LSVb, ‘De HBO-raad gaf toe dat wij niet anders konden dan fel reageren. We hebben het verder weinig over de woordenwisseling gehad.’
De HBO-raad zag rond prinsjesdag geen andere uitweg ‘dan dat de overheid het collegegeld drastisch verhoogt of nog maar één bacheloropleiding per student bekostigt’. Als het kabinet geen keuze zou maken, zouden de hogescholen gedwongen zijn ‘meer studenten eerder weg te sturen’. De LSVb reageerde gestoken en stelde dat de raad zich ‘tegen de student’ keerde.
Ad de Graaf, directeur van de raad, vindt dat standpunt van de LSVb overtrokken. ‘Wat ons betreft hoeven de kosten van zo’n bezuiniging niet bij álle studenten terecht te komen. Je moet je bijvoorbeeld afvragen of studenten ook recht hebben op bekostigd onderwijs wanneer ze al eerder een bachelordiploma hebben gehaald. De hogescholen willen de kwaliteit van hun opleidingen beschermen. Als de politiek besluit tot bezuinigen, dan zal het kabinet ook keuzes moeten maken.’ (BB/HOP)