Merendeel locaties vlagt niet

Ondanks een ondubbelzinnig advies van de minister-president na het overlijden van Prins Claus en een instructie van het ministerie van Onderwijs laten de meeste locaties van de Hogeschool Brabant het halfstok vlaggen achterwege. Alleen de Faculteit Techniek & Natuur in Tilburg heeft het rood-wit-blauw halfstok gehesen.
Geen van de andere locaties van de Hogeschool Brabant heeft aan de vlag-instructie gevolg gegeven. Opmerkelijk detail: het hoofdgebouw aan de Hogeschoollaan in Breda en Academie St. Joost beschikken niet over een vlaggenstok. Daar kan bij open dagen en andere feestelijkheden de eigen hogeschoolvlag niet eens worden gehesen. Aan de Lovensdijkstraat in Breda hebben ze een vlaggenstok én een Nederlandse vlag, maar er is geen opdracht ontvangen om die te hijsen. Bij de PABO is onbekend of de driekleur aanwezig is, maar bij open dagen wappert daar wel de hogeschoolvlag. In Etten-Leur steken ze het rood-wit-blauw uit bij diploma-uitreikingen, maar het doek blijft in de kast nu gerouwd wordt om de overleden prins.
Jan Janssen, hoofd van de Facilitaire Dienst, zegt desgevraagd de instructie van de overheid niet te kennen. Hij geeft aan, dat er verschillend over vlagvertoon wordt gedacht. ‘We hebben als hogeschool momenteel ook veel andere dingen aan ons hoofd.’
Janssen wil wel nagaan of alsnog aan het halfstok vlaggen kan worden meegedaan. ‘Als op sommige locaties geen vlag of vlaggenstok aanwezig is, kan daar dan meteen aandacht aan worden gegeven.’
De Hogeschool ‘s-Hertogenbosch vlagt wel. (FG)