Nieuwe hbo-studies erg populair

Hbo-opleidingen die het afgelopen jaar groen licht kregen van ‘poortwachter’ ACO, trekken veel nieuwe studenten. Dat blijkt uit de instroomgegevens van de Informatie Beheer Groep.

Zo stijgt de instroom bij Communication- and multimediadesign, een opleiding met ict- en artistieke elementen, van 116 tot 825 studenten. Dat is een groei van ruim zeshonderd procent. Bij computertechniek, die de hardwarematige kant van de ict belicht, verdubbelt de instroom tot driehonderdvijftig dankzij nieuwe vestigingen waar de opleiding wordt aangeboden.
De groei van de nieuwe ict-varianten lijkt ten koste te gaan van de bestaande informatica-opleidingen, die toch al met een dalende animo kampen.
In de economische sector gebeurt iets soortgelijks. Ook hier is het een handjevol nieuwe studies die in een krimpende markt de krenten uit de pap vist.
Er komen bijna duizend studenten méér af opleidingen als Small business & retail management, International business and management studies en Hoger onderwijs financiële en zakelijke dienstverlening. Bij zwaargewicht commerciële economie daalt de instroom juist met een zesde. Ook de andere vertrouwde economische richtingen als bedrijfseconomie en accountancy staan in de min.

De instroomcijfers bij nieuwe opleidingen van de Hogeschool Brabant en de Hogeschool ’s-Hertogenbosch bevestigen het landelijk beeld. De nieuwe opleiding Communication & Multimedia Design in Breda haalt 118 nieuwe studenten binnen. Daarmee wordt het verlies van de overige ICT-opleidingen (219 nu, 309 vorig jaar) ruimschoots goedgemaakt.
Nog spectaculairder gaat het met de nieuwe opleiding Hbo Recht aan de Hogeschool ’s-Hertogenbosch. Daarvoor hebben zich meer dan 200 eerstejaars gemeld. (PH/HOP, FG)