Onderwijsplannen Gamma genomineerd voor vernieuwingsprijs

De nieuwe onderwijsplannen van de faculteit Gamma zijn genomineerd voor de Nationale Onderwijsvernieuwings Award. Het project ‘Focus op onderwijs’ is een van de drie kanshebbers. De winnaar wordt 12 november, op de eerste dag van het Nationale Onderwijs Congres in Eindhoven, bekend gemaakt.
De plannen zijn beoordeeld door BDF Adviesgroep voor onderwijszaken. Begin september stuurde de faculteitsdirectie ‘Focus op onderwijs’ in. Ria Wijnen, directielid van de Gamma: ‘We waren het er allemaal over eens: Ons project is het waard’.
De faculteit wil in het studiejaar 2004/2005 volledig overgaan op competentiegericht onderwijs. De nadruk ligt op de individuele leerroute van de student, die wordt een soort manager van zijn eigen studie Bij aanvang van de opleiding wordt gekeken naar de capaciteiten die iemand al heeft. Aan de hand daarvan bepaalt de opleiding welke projecten de student moet volgen.
Bij de ontwikkeling van de plannen zijn zeventig medewerkers betrokken. De mensen zijn gedeeltelijk vrijgemaakt uit de boventalligheid van de totale personeelsformatie. De faculteitsdirectie heeft er nadrukkelijk voor gekozen om bij de reorganisatie niet alleen te bezuinigen, maar tegelijkertijd het onderwijs inhoudelijk te vernieuwen. (IG)