Ritzen nieuwe collegevoorzitter Maastricht

De Universiteit Maastricht heeft een nieuwe collegevoorzitter gevonden in de persoon van Jo Ritzen, onderwijsminister van 1989 tot 1998. Ritzen is nu nog vice-president Human Development bij de Wereldbank. Hij volgt per 1 februari 2003 collegevoorzitter Karl Dittrich op, die vice-voorzitter wordt van het Nationaal Accreditatie Orgaan.
In tegenstelling tot zijn opvolger, Loek Hermans, toonde Ritzen zich een voorstander van regulering. Op aandringen van de Tweede Kamer stelde hij de adviescommissie onderwijsaanbod in. Dat orgaan wist de wildgroei van opleidingen te beperken, totdat Hermans de teugels liet vieren.
Onder Ritzens bewind moesten de universiteiten aan autonomie inleveren. Zo slaagde hij er in een half miljard gulden aan onderzoeksgeld bij de instellingen weg te halen en onder te brengen bij onderzoeksorganisatie NWO. Dat werd hem niet in dank afgenomen. Wel oogstte Ritzen respect voor de wijze waarop hij de onderwijsbegroting op orde heeft gekregen.
Ritzen was als minister vurig pleitbezorger van de internationalisering van hogescholen en universiteiten. Wat dat betreft kan hij in Maastricht zijn hart ophalen. Hij wordt niet alleen collegevoorzitter van de UM, maar ook van de transnationale Universiteit Limburg, het samenwerkingsverband met het Limburgs Universitair Centrum in Hasselt en Diepenbeek (België).
De afgelopen weken bleek al dat Ritzen het Nederlandse hoger onderwijs niet uit het oog had verloren. In het Financieele Dagblad waste hij Annette Nijs, die in 1987 bij hem afstudeerde, de oren. Dit nadat de staatssectaris de bedrijven publiekelijk een financieel offer had gevraagd om het hoger onderwijs op peil te houden. Hij raadde zijn voormalige pupil aan om meer van gedachten te wisselen mét het bedrijfsleven en niet teveel abrubte zwenkingen in het beleid te maken. (PH/HOP)