Sommige muizen leren beter door stress

Stress verbetert de leerprestaties van sommige muizen, maar niet van alle muizen. Dat blijkt uit het proefschrift van de biologe Ingrid Nijholt. Zij promoveert binnenkort aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Studenten reageren verschillend op studiedruk. De één gaat er beter van leren, de ander juist slechter. Kijk in de bibliotheek maar eens om je heen, zo’n dag of twee voor het tentamen. Wat blijkt nu uit onderzoek: ook allerlei muizensoorten reageren verschillend op spanning.
Laat een muis stress hebben – verzin daar zelf een methode voor – en laat hem meteen daarna iets leren. Vlak na de spanning lukt het hem minder goed. Maar twee uur later zijn de leerprestaties juist een stuk beter dan die van een relaxte muis.
Toch kan het zijn dat Mickey Mouse beter onder stress kan leren dan Mini. Sommige soorten leren namelijk het best als ze kalm zijn. ‘Het hangt samen met de koppeling van receptoren in hun hersenen’, zegt Nijholt.

Muizen zijn geen mensen, maar het zijn wel zoogdieren. Bij ons zouden de verschillende reacties op spanning daarom ook wel eens iets met die koppelingen te maken kunnen hebben. Met stress ‘leren omgaan’ zou dan misschien iets moeilijker worden. (BB/HOP)