‘Studentenstaking 12 november gaat door’

De acties die het ‘Platform 12 november’ heeft aangekondigd gaan door. ‘Het kabinet is gevallen, nu de onderwijsplannen nog!’ meldt de initiatiefgroep op haar website.
De groep riep kort na Prinsjesdag op tot een landelijke studentenstaking tegen de onderwijsplannen van het kabinet Balkenende. Met name de collegegelddifferentiatie is de groep een doorn in het oog: studenten dreigen daardoor straks veel meer voor het onderwijs te moeten betalen. De Platform-groep is bang dat het hoger onderwijs handelswaar wordt.
Op 12 november wil men in Den Haag demonstreren en een manifest aanbieden aan staatssecretaris Nijs. Nu de regering Balkenende is gevallen, wil het Platform dat de politieke partijen zich tegen de onderwijsplannen van het kabinet uitspreken.

De LSVb meldt intussen ‘verdeeldheid’ in eigen gelederen over de consequenties van de val van de regring voor de onderwijsplannen. Volgens de bond zullen de hoofdpunten van de actie op 12 november enigszins worden gewijzigd. (FG)