Ton Lavrijsen winnaar Cirrusprijs

Ton Lavrijsen, oud-student Milieugerichte Materiaaltechnologie heeft de Cirrusprijs, een duurzaamheidsproject van de Faculteit Techniek & Natuur (FTN), gewonnen. Burgemeester van Tilburg, Johan Stekelenburg reikte vrijdag de prijs, een bedrag van 2500 euro uit.
De twee runners-up Karin Vennix van Bouwtechniek en Eliane Jansen en Simone Wagemaker die voor de opleiding Techniek/Stedebouwkunde samen een project maakten, ontvingen een bedrag van 500 euro. De Cirrusprijs is dit jaar voor het eerst uitgereikt.
Lavrijsen was door de jury uitgekozen, omdat hij ‘duurzaamheid’ in de meest brede zin van het woord heeft aangepakt. Voor de gemeente Bladel, waar een nieuw bedrijventerrein wordt ontwikkeld, heeft hij onderzocht hoe bedrijven kunnen samenwerken om tot een zo mens- en milieuvriendelijk bedrijventerrein te komen. De gegevens heeft hij op een cd-rom gezet zodat ook andere gemeenten van de aanbevelingen gebruik kunnen maken.
Alle studenten van de FTN die in juni/juli afstudeerden konden aan dit project deelnemen. In totaal hadden zich zes studenten aangemeld voor dit project.
De Faculteit Techniek en Natuur is sinds 1999 door middel van het Cirrusproject intensief bezig geweest met ‘duurzaamheid’. Het doel hiervan is om ‘duurzame ingenieurs’ op te leiden. Ingenieurs die in hun dagelijks praktijk van het oplossen van grote en kleine problemen er als vanzelfsprekend ook van uit gaan dat oplossingen bij moeten dragen aan het realiseren van een duurzame samenleving. Daarnaast moet het Cirrusproject ook een kenniskring tot stand brengen waardoor de FTN in staat is haar kennis in de vorm van stage- en afstudeeropdrachten uit te dragen naar het bedrijfsleven. (CB)