Universiteitskrant schrapt interview na zware druk

Ad Valvas, de universiteitskrant van de Vrije Universiteit, moest zijn interview met professor Anton Wessels over ‘de Islam als godsdienst van de vrede’ intrekken. Dat staat in Trouw van dinsdag 22 oktober.
De professor dreigde de diesrede niet te zullen houden. Speciaal voor de diesviering waren burgemeester Cohen van Amsterdam en andere hoogwaardigheidsbekleders vorige week vrijdag naar de VU gekomen. Als Wessels’ lezing over ‘Moslims in Mokum’ niet door zou gaan, zouden zij er dus voor niets zitten.

Ad Valvas heeft het interview onder druk van het dies-dreigement niet gepubliceerd, maar het is wel bij Trouw terechtgekomen. Volgens het dagblad gaat het interview over ‘de islam als een godsdienst van de vrede en moslims als slachtoffers voor wie men empathie moet opbrengen’. Het interview zou in ruzie zijn geëindigd toen de redacteur Breedveld enkele kritische vragen stelde.

De hoofdredactie van Ad Valvas was niet voor commentaar bereikbaar, maar laat aan Trouw weten achter Breedveld te staan. Of het schrappen van het interview terecht was, zal maandag worden besproken door het college van bestuur. (BB/HOP)