Vijfhonderd inschrijvingen minder na zelfonderzoek

Het onderzoek, dat de Hogeschool Brabant in vervolg op de ‘hbo-fraude’ naar de eigen inschrijvingspraktijken heeft verricht, leidt ertoe dat dit jaar zo’n vijfhonderd studenten minder in de hoofdfase worden ingechreven. Dat scheelt de hogeschool dit jaar naar schatting 2,25 miljoen euro aan bekostiging.

Twee weken geleden werden de uitkomsten gepubliceerd van een forensisch accountantsonderzoek dat PriceWaterhouseCoopers in opdracht van de Raad van Bestuur heeft uitgevoerd. Daarin werd vastgesteld, dat sommige inschrijvingspraktijken van de afgelopen jaren niet frauduleus, maar wel in strijd met de bekostigingsvoorschriften zijn geweest. Met name ‘dubbele inschrijvingen’ van deelnemers aan commerciële cursussen van de hogeschool en van Vlaamse studenten konden volgens de accountants niet door de beugel.
Een werkgroep van de hogeschool heeft aan de hand van de bevindingen bekeken welke categorieën inschrijvingen voortaan achterwege zullen blijven. Het blijkt hoofdzakelijk te gaan om inschrijvingen in een hoger jaar dan de propedeuse. Het gevolg is dat dit jaar naar verwachting circa vijfhonderd studenten minder in de hoofdfase instromen dan een jaar geleden. Vorig jaar werden nog 1386 nieuwe studenten in de hoofdfase ingeschreven.

De daling van het aantal inschrijvingen in de hoofdfase komt bovenop de dip in het aantal aanmeldingen voor het eerste jaar bij de Hogeschool Brabant. Op 19 september liep dat cijfer – tegen de landelijke en regionale groeitrend in – ruim 6 procent achter ten opzichte van precies een jaar eerder.
1 oktober geldt als peildatum voor dit studiejaar. Verwacht wordt dat per die datum het aantal inschrijvingen van eerstejaars uiteindelijk toch nog enigszins zal blijken mee te vallen. Dat komt onder meer doordat de HEAO dit jaar voor het eerst geen studentenstop hanteert. Dat betekent dat bijna alle aanmelders ook werkelijk worden ingeschreven. Vorig jaar vielen er in een laat stadium nog flink wat belangstellenden af.
Nauwkeurige cijfers zijn over enkele weken bekend. (FG)