BoCar gaat commercieel

Het simulatiespel BoCar, waarbij de deelnemers de automobielbranche naspelen, gaat commercieel. Paul Peters, derdejaars student Management, Economie & Recht (MER) van de Hogeschool ’s-Hertogenbosch gaat tijdens een halfjaarlijkse stage een marktonderzoek doen onder middelbare scholen.
Het spel is bedacht en ontworpen vanuit de opleiding MER en wordt regelmatig gespeeld door scholieren van scholen in de regio die zijn aangesloten bij het Samenwerkingsverband HBO/VO. ‘Het is de bedoeling het spel ook buiten het samenwerkingsverband aan scholen aan te bieden. We hebben een voorkeur dat het aan de hogeschool gespeeld wordt, maar we kunnen ook naar de scholen komen en het daar spelen’, zegt BoCar-coördinator Hetty de Goeij. Een eerste succes is al binnen: een middelbare school van buiten Brabant komt het spel eind januari met zo’n honderd scholieren spelen.
Deze week hebben ruim tweehonderd eerstejaars en zo’n vijftig tweede- en derdejaars MER-studenten het spel gespeeld. Groepen eerstejaars simuleren de leiding van autofabrikanten en importfirma’s en moeten onderdelen inkopen en auto’s verkopen. Er wordt gespeeld met kleine plastic autootjes en namaakgeld, maar de studenten ervaren hoe het is om de leiding te hebben over een bedrijf. (GR)