Bredase binnenstad drukker

Het wordt weer drukker in de Bredase binnenstad, het aantal bezoekende niet-Bredanaars neemt toe. Dat is één van de uitkomsten van het onderzoek dat propedeusestudenten van de HEAO in april van dit jaar hielden in het centrum. De resultaten van het onderzoek, dat is gehouden in het kader de Economische Barometer Breda, werden gisteren aan de hogeschool gepresenteerd door HEAO-docent Piet de Keijzer.
Het aantal bezoekers van de binnenstad stijgt weer in vergelijking met drie jaar geleden. De koopavonden daarentegen worden steeds minder bezocht. Werk en studie nemen toe als redenen om de binnenstad te bezoeken. Het doen van de dagelijkse boodschappen en doelbewust iets kopen zijn steeds minder een motief om naar het centrum van Breda te komen.
Ongeveer de helft van de bezoekers komt van buiten de stad, in 1995 was dat nog een kleine 30 procent. De niet-Bredanaars komen vooral voor de gezelligheid en als tijdverdrijf naar het centrum. Zij geven echter minder uit dan Bredanaars.
In het onderzoek werd aandacht besteed aan speciaalzaken. De gemeente heeft geconstateerd dat steeds meer typisch Bredase detailhandelaren ermee stoppen. Het ontbreken van een geschikte opvolger is een veel genoemde reden hiervoor. Ook zijn de huren te hoog en alleen op te brengen door grootwinkelbedrijven. Vooral gevestigde ondernemers met een eigen pand kunnen zonder problemen in de binnenstad blijven.
De Economische Barometer is een samenwerkingsverband van de HEAO, de gemeente Breda en de Rabobank. Het instrument meet het sociaal-economisch klimaat van Breda en wordt jaarlijks uitgebracht. (SW)